Selasa, 2 Disember 2014

Tips Hilangkan Bau Busuk Peti Sejuk Cepat Dan Mudah.


   

Cara Hilangkan Bau Busuk Peti Sejuk.


    
      Setelah semiggu bercuti di Sydney, Australia, Kami pulang ke rumah setelah puas berjalan. Sampai je kat rumah, bau busuk mencucuk hidung. Rasanya dah buang sampah sebelum pergi hari tu,. Check punya check rupanya bau tersebut datangnya dari peti sejuk. Habis semua barang atas dan bawah memang berkulat dan berbau busuk seperti bau bangkai.Suis Peti sejuk tertutup sebab suis utama tutup.Rasanya dah check dah suis peti sebelum bertolak hari tu.Nak buat macam mane tak ada rezeki.

          Niat di hati mahu berehat setelah penat mengejar bus semasa dalam perjalanan ke Airport, namun, terbengkalai sebab kena bersihkan peti sejuk pula. Apa lagi, semua makanan ,sampah, semua dikumpul dan  dibuang double beg. Suis peti sejuk sedia ditutup dan kerja pembersihan dilakukan dengan mild sabun dan air.Jangan pekat-pekat sangat sabun, sikit je letak sebab tak elok letak banyak-banyak.

         Semua compartment dibasuh dengan sabun dan air sebelum dijemur di bawah cahaya matahari sekejap.



     Peti sejuk je tak dapat jemur bawah matahari kan.Bau busuk tetap tidak hilang walaupun telah dicuci bersih-bersih dan di lap dengan kain. Setelah mencari cara-cara yang sesuai, cepat dan jimat, akhirnya dapat juga jalan penyelesaiannya.

Cara-cara hilangkan bau busuk peti sejuk:

1) Bancuh sodium bicarbonat dua sudu dalam satu mangkuk air , lap dalam peti ais dan biarkan kering seketika.
2) Taburkan serbuk sodium bicarbonat di atas kertas, masukkan di dalam peti sejuk dan letak sekali beberapa keping roti.
3) Buka suis peti sejuk kemudian biarkan semalaman tanpa mengisi apa-apa barang di dalam peti sejuk.

  Keesokan harinya, bau busuk peti sejuk hilang terus. sekejap je. Jimat dan mudah. Tak perlu beli arang, lemon atau letak esen vanila. Alhamdulillah, berkesan.

Peti sejuk bahagian atas.

Peti sejuk bahagian bawah.


   Setelah dibiarkan semalaman, bolehlah buang roti dan sodium bicarbonat yang telah digunakan.Hasilnya memuaskan.Kemudian bolehlah lap dengan kain bersih sebelum menyusun semula semua compartment dan makanan yang dapat diselamatkan. 
Selamat mencuba! 
















Tiada ulasan:

Catat Ulasan

AIDILFITRI DI MELBOURNE.

  AIDILFITRI DI MELBOURNE.     Assalamualaikum semua,           Selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri kepada semua muslimin dan muslimat di...